Saturday, August 6, 2011

fakta-fakta yang mungkin tidak diketahui

  • sebanyak 110,000 juta karbon dioksida dilepaskan ke udara setiap tahun hasil daripada penggunaan pelbagai bahan bakar.untuk menyerap semua  gas sebanyak itu secara semula jadi, kita memerlukan kawasan hutan seluas benua australia........
 benua australia yang seluas ni.
  •    Amerika syarikat(US) adlah negara yang paling kerap ditimpa bencana alam setiap tahun.secara purata 10,000 ribut petir, 5000 banjir, 1000 puting beliung dan beberapataufan silih berganti melandanya.  

  •   Salji pernah turun di gurun sahara pada 18 februari 1997. ia terjadi akibat ribut besar yang melanda algeria, bagaimanapun disebabkan suhu di kawasan tersebut terlalu tinggi, salji cair dalam masa yang amat singkat.
   
  • Antartika diliputi 98% air dan 2% batu. purata ketebalan ais disitu ialah 2195 meter. jadi jika kesemua ais itu cair, ia akan meningkatkan paras laut dan keadaan ini akan menyebabkan banyak bandar besar didunia akan tenggelam.
  • pelangi hanya bleh di lihat selepas hujan pada waktu pagi atau lewat petang.Fenomena ini muncul hanya apabila kedudukan  matahari berada kurang 40 darjah dari kaki langit.
  
  • setiap suntikan maut yang dikenakan keatas banduan yang menjalani hukuman mati mengandungi 3 jenis bahan kimia. iaitu sodium thiopental, yang menyebabkan seseorang itu tertidur lena.kedua pancuronium bromide, yang mengakibtkan seluruh otot hilang fungsi dan yang ketiga cloride yang menyebabkan jantung terhenti berdegup..
,
  • seekor lembu boleh menghasilkan 200,000 gelas susu seumur hidupnya.
so macammana pandangan korang?....... percaya tak?

3 comments:

  1. Good info... follow akak balik ye...

    ReplyDelete
  2. k,, tq.. akak lah first follower yg komen entry sye...
    blog baru la katakan.....

    ReplyDelete
  3. salam perkenalan juga..... i'll visit you.

    ReplyDelete

Followers

churp churp

nuffnang ads



Popular Posts