Thursday, September 15, 2011

hari merdeka? patutkah disambut?

          asalamualaikum semua,,, esok 16 september, seperti kita sedia maklum esok akan diadakan sambutan hari kemerdekaan dan hari malaysia secara serentak,,, tapi persoalan nya, wajarkah kita sambut hari merdeka ni disambut bagi memperingati jasa para pejuang negara yang telah banyak berjasa,,,,  OK,,  tapi mungkin korang susah nak percaya dengan cerita aku kali ni,,,, sebelumtu, apa pengertian merdeka bagi korang semua?   siapakah yang bagi kemerdekaan kepada negara kita? siapakah pencipta bendera malaysia? dan siapakah tokoh kemerdekaan yang korang kenal?? tapi sebelum tu, aku nak bagitau yang cerita aku kali ni takde kena mengena dengan politik OK...

            korang tau kan, yang negara kita telah dijajah/dinaung oleh british sewaktu ketika dahulu dan sesiapa sahaja yang cuba menentang dan melawan british ni akan dilabelkan sebagai pegganas atau pemberontak.. betul tak?? hal ini lah yang terjadi kepada tok janggut, dato' bahaman, rentap, mat kilau dan ramai lagi.. setelah british menjajah/menaung, maka mereka telah dirikan pelbagai angkatan bagi memperkuatkan lagi benteng mereka di tanah melayu... jadi mereka dirikan jabatan polis, tentera, penasihat raja dan sebagainya,, tapi yang menyertai pasukan polis pula adalah kebanyakannya orang melayu,, jadi apa maknanya? orang melayu sertai british? (balai polis di bukit kepong tu pun british yang buat) maka tertubuhlah pasukan bagi menentang british ni... jadi diorang pun serang balai polis bukit kepong sebagai tanda memberotak kepada british.. pada waktu tu, bendera british yang terpacak gah di balai polis bukit kepong dn bukannya bendera tanah melayu..

        jadi pasukan komunis yang diketuai oleh mat indera datang menyerang balai polis terbabit.. tujuan mat indera menyerang adalah kerana dikatakan pada malam tersebut, paukan polis bukit kepong tu, ada yang mabuk, minum arak, dan berjudi,, kerana pada malam tersebut adalah malam tahun baru cina. jadi mat indera ingin menangkap mereka.. tapi pengikut mat indera ada yang membelot dan melakukan keganasan luar biasa terhadap pasukan polis.. ada yang membunuh,membkar dan menyeksa,...



          JADI APAPENDAPAT ANDA SEMUA?KORANG PILIH POLIS YANG DITUBUHKAN OLEH PENJAJAH ATAU KOMUNIS YANG INGIN MENGHAPUSKAN PENJAJAH????

       
       tapi bagi aku, tindakan mat indera adalah betul kerana ingin membebaskan negara daripada penjajah british cuma caranya yang salah....


smile_is_sadaqah jangan lokek memberi senyuman

1 comment:

  1. p la layan telemovie insyallah tu.. semoga terhibur.. :-)

    ReplyDelete

Followers

churp churp

nuffnang ads



Popular Posts