Friday, August 19, 2011

ada apa dengan puasa dan raya

            asalamualaikum semua reader.... hari ni dah masuk hari ke-19 kita berpuasa.. so apa perasaan anda bila dah hampir masuk ke fasa terakhir ramadhan, yakni malam ke-10 terakhir..biasanya hli-ahli ibadah akan berasa lebih seronok dan gembira bila menjelannya malam 10 terakhir ni bagi mencari malam lailatul-qadar, malam yang penuh baraqah..tapi mereka juga akan bersedih bila berakhirnya ramadhan, so, apakah persediaan kita,,, makin gembira dengan persiapan raya atau gembira kerana puasa sudah hampir habis, atau gembira untuk menyambut hari kebesaran kita, iaitu hari raya aidilfitri.. mungkin gembira..

      tapi bagi aku kurang gembira, kerana cepat kita nak sesuatu benda tu berlaku, cepat jugak ia pergi meninggalkan kita...so,, janganlah happening sangat nak sambut raya tu.. sebab bila dah habis puasa kita akan raya dan tahun depan belum tentu kita dapt bertemu dengan ramadhan sekali lagi... so,, aku nak ingatkan diri aku dan rakan2 blogger sekalian agar mengisi masa dengan sebaiknya,,,,,,,,,  mungkin ada antara reader sekalian yang pernah rasa apa yang aku rasa,,, dan mungkin juga belum rasa.. cuba anda bayangkan pada tahun ini anda sambut raya dengan bergitu seonok dan berlebihan,, tetapi puasa tidak seberapa.. adakah layak untuk kita sambut... hari raya adalah hari kemenangan bagi umat islam setelah sebulan berpuasa... tapi bila bulan puasa kita selalu mengabaikannya,,, dan bila raya kita pula yang berlebihan,,, wajarkah????

          mungkin disebalik kegembiraan ini terselit sesuatu yang amat pahit untuk diterima.. bayangkan ini adalah ramadan terakhir untuk  kita sambut dan syawal terakhir. apa perasaan anda,,, bayangkan tahun depan kita tidak lagi berpelluang bertemu dengnnya... apa perasaan anda.... sedih, hiba... tetapi semua dah tidak berguna...... tidak bermakna semua kegembiraan ini bila akan berakhir dengan kesedihan..


p/s: ini adalah hasil pemikiran aku sendiri,, dan kalu ada salh tolong betulkan......





  smile_is_sadaqah jangan lokek memberi senyuman

2 comments:

  1. ck trsentuh ngn entry nie..
    moga2 ramdhan tahun nie mmberi rmdhan yg brmakna jika ia ramdhan yg trkhir..:(

    ReplyDelete
  2. terima ksih.... rse syahdu trkenang 2 org arwah sahabat baik, tu yg bwat entri ni... thanks 4 ur support

    ReplyDelete

Followers

churp churp

nuffnang ads



Popular Posts