Friday, August 12, 2011

KAPAL KAYU TERBESAR DIDUNIA


2.WYOMING
.kapal kedua terbesar didunia ini dibina pada tahun 1909 oleh syarikat percy & small. mempunyai panjang 137.16 meter dan dianggarkan seberat 4000TAN.kapal ini dilengkapi dengan mesin wap dan kerek jangkar hyde(mnde pun aku tak tau).spelabur dalam pembinaan kapal ini adalah gabenor negara wyoming.(patut la sam dengan nama kapal ni.... kos pembinaannya mencecah 175,000 DOLAR                          
                                 


3.USS DUNDERBERG.
kapal kayu yangketiga terbesar didunia ini dibina di NewYork,US. mempunyai panjang115meter dengan kelajuan 15knot.dibina untuk dijual kepada US navy(tentera laut US).tetapi tidak sempat siap menjelang perang american libration war.oleh itu, kapal ini ditolak oleh tentera laut US. dan kemudiannya dimusnahkan pada tahun 1874.
                                                                          



4.CALIGULA 'S GIANT SHIP.
Kapal ini digunakan untuk mengangkut obelisk di lapangan santo petrus dari mesir atas arahan maharaja rom, Caligula(sama nama dengan kapal ni).mempunyai panjang 104 meter  mampu menampung shingga 800krew kapal.dikenali juga dengan nama round ship.
                                                                                               



5.PRETORIA
 Kapal ini dibina di west bay city.Minchigan.tujuan utamanya adalah untuk digunakn digreat lakes, sebagai kapal keempat terbesar didunia(diorang kate la......) mempunyai panjang 103METER,lebar 13.3 meter dan kedalam 7 meter.Mampu membawa 5,000 tan bijih besi,175,000 gantang gandum, malah mampu membawa sehingga 300,000 gantang gandum.tetapi telah mengalami nasib seperti titanic... kapal ni tenggelam pada tahun 1905.


6.GREAT REPUBLIC.
 KAPAL ini dirancang untuk dilancarkan pada 4 september 1853. tetapi disebabkan harga kayu pada masa tu meningkat, ia ditunda sebulan kepada 4 oktober 1853.2bulan selepas tu pulak, kapal ini terbakar dan hampir memusnahkan keseluruhnnya. kemudian dijual kepada kapten Nathanielpalmer kemudian dibina semula dan diubahsuai.kapal ini berpindah tangan sekali lagi ke Denmark dan dibeli oleh Merchant's trading company. kapal ini mampu membawa beban sebanyak 5000 tan dengan kelajuan 35.2 km/jam. tetapi telh ditinggalkan bergitu sahaja pada tahun 1872..


ade tak anda tertanya-tanya kenapa start dari no.2 bukan no.1.... sebabnya adalah kapal kayu yang paling besar dalam dunia ni yang ada dalam sejarah manusia adalah kapal nabi Nuh a.s..ideologi barat tak menerima hal ini dan diorang rase diorang lah yang paling hebat.... aku tak tulis pasal kapal nabi Nuh a.s ni sebab aku tak dapat maklumat yang tepat... takut nanti bagi korang fakta yang salah pulak...... k...  










2 comments:

  1. datang melawat sini mengusha kapal kayu.

    salam kenal dr saye, asy faro.
    senang lawat blog aku e, kalau mnarik bole follow=)

    http://asyfaro.blogspot.com/

    keep in touch!!

    ReplyDelete
  2. huhu thanks visit blog yg x seberapa ni... k sye dtg lawat nak timba ilmu dr blogger lain

    ReplyDelete

Followers

churp churp

nuffnang ads



Popular Posts