Monday, June 6, 2011

rubiks cube

Assalamualaikum
Pernah main tak rubiks cube ? ape itu rubiks cube ? sapa yang cipta menatang tuh ?
Rubiks cube ini merupakan permainan puzzle (teka-teki) yang paling susah kat dunia ini ! Malah pencipta rubiks cube pun mengambil masa selama 1 BULANbaru dapat menyelesaikannya ! Wah lamanye.Tapi sekarang aku rasa dah menjadi senang kot sebab satu dunia dah boleh mempelajari cara mudah untuk menyelesaikannya di internet .
Pencipta rubiks cube ialah Erno Rubik dan dialah orang pertama yang menyelesaikannya (dah sah dia yang buat , dialah yang kena selesaikannya dulu sebelum bagi orang lain main. Hehe).
Hendak maklumat lagi lanjut tentang pencipta rubiks cube ni , boleh la rujuk pakcik google kita J
Rubiks cube ni pernah menjadi fenomena kat sekolah aku , sebab ade satu tahun tuh, tak payah cakap la. Berlambak gila orang bawak rubiks cube kat sekolah.sampai time dh nak SPM pon msih gile dgn menatang tu,, Aku rasa bukan sekolah aku je macam tu, ramai lagi kot.Kot2 ,satu dunia heboh pasal rubiks cube ? Yeah. Memang satu dunia heboh pasal benda ni pun.
Korang tahu cara nak solve rubiks cube ni ? senang je. Segalanya di hujung jari anda, lagi sekali rujuklah pakcik google.hehe . Ataupun korang boleh menggunakan software ini bagi menyelesaikan rubiks cube tu ataupun pergi ke laman web ini bagi menyelesaikan rubiks cube anda.
Lepas korang dah dapat selesaikan rubiks cube ni, mesti la korang nak catatkan masa terpantas kan ? Macam aku ,aku tak pandai pon main menatang ni,,, ! Tapi rekod dunia paling laju sekali ialah 19 saat. MAK AI !! Tangan pelesit ke laju gila macam tu ? haha . Nak tengok video orang yang buat tu, pergilah youtube .
Gambar-gambar di bawah merupakan antara jenis-jenis rubiks cube yang ada kat dunia ini. Ni baru sikit je, macam-macam jenis lagi ade !! J
Rubiks cube original 3 X 3 X 3

Revenge cube 4 X 4 X 4

Professor cube 5 X 5 X 5


0 orang berkata...:

Post a Comment

Followers

churp churp

nuffnang ads



Popular Posts